این ویدئو رایگان می‌باشد و بدون پرداخت هزینه تنها با ساخت یک عضویت در سایت برای شما فعال خواهد شد!!

برای عضویت و دسترسی به این ویدئو و سایر فیلم های آموزشی رایگان، کافیست که در وب سایت ما ثبت نام نمایید. در صورت بروز هر گونه مشکل حین ورود به سایت با شماره ۰۲۱۴۴۶۱۸۵۰۱ تماس حاصل نمایید.

چگونه Forest را نصب کنیم؟

برای این امر به یاد داشته باشید که حتماً تری دی استودیو مکس در هنگام نصب پلاگین‌های مربوطه بسته باشد چراکه باز بودن تری دی استودیو مکس یک مانع اساسی در روند نصب صحیح و کامل این پلاگین‌ها می‌باشد.

۱. اولین گام در نصب پلاگین Forest، بستن تری دی استودیو مکس خواهد بود.

۲. سپس پلاگین Forestرا نصب خواهیم کرد.

توجه داشته باشید تا این لحظه که در خدمت شما هستیم آخرین نسخه ارائه شده این پلاگین از سوی Itool ورژن ۶.۳.۱ می‌باشد، همچنین برای اطمینان از نصب صحیح Forest روی آیکون این پلاگین کلیک کنید، در صورت نصب شدن صحیح این پلاگین کادر پرسشی جهت تعیین محل ذخیره سازی و بارگذاری فایل ها به نمایش در خواهد آمد، با تایید این کادر مشاهده خواهید نمود که آپشن های Forest برای شما به نمایش در آمده است و دقیقاً بیانگر نصب صحیح نرم افزار خواهد بود.

با تکمیل نصب پلاگین Forest و بعد از باز شدن تری دی استودیو مکس مشاهده خواهید نمود که یک toolbar به محیط کاربری تری دی استودیو مکس باضافه شده است. 

حتماً تا اینجا سوالی در ذهنتان شکل گرفته مبنی بر اینکه گام بعدی چه می‌تواند باشد؟

گام بعدی نصب فایل مربوط به کتابخانه آبجکت‌های آماده‌ی Forest خواهد بود که پیرامون آن گفت و گو شد، در واقع این کتابخانه توسط شرکت سازنده به صورت استاندارد همراه با پلاگین Forest در اختیار کاربران قرار گرفته است خوب است که بدانید در حال حاضر کتابخانه‌های بیشتری برای استفاده وجود دارد و کاربران محدود به بهر‌ه‌ بری از این Library نیستند، بنابراین شما می‌توانید به آرشیوهای متنوعی از آبجکت‌های آماده برای Forest دسترسی داشته باشید و طیف وسیع و بسیطی از این آبجکت‌های آماده را برای ساخت به کتابخانه خود اضافه نمایید.

چگونه یک Library ایجاد کنیم؟

در ادامه قصد داریم تا با استفاده از کتابخانه استاندارد پلاگین Forest مباحث آموزشی را حضور شما عزیزان ارائه کنیم.

۱. ابتدا برای نصب این کتابخانه بر روی پلاگین Forest با کلیک راست بر روی فایل مورد نظر گزینه‌ی Run Az Administrator راانتخاب نمایید تا در قالب یک کادر نرم افزار روند Uncompressed را انجام دهد، در اینجا فایلی نصب نخواهد شد و تنها فایل‌های مربوط به کتابخانه که به صورت بایگانی و یا همان Archive در آمده است از حالت فشرده خارج می‌گردند.

۲. در بالای کادری که در هنگام Uncompressed شدن به نمایش در آمده آدرس قرارگیری فایل‌های مورد نظر وجود دارد، آن را انتخاب و با کپی در قسمت Address Bar مربوط به File Explorer وارد فولدر محتوی آبجکت‌های آماده بشوید، در استفاده از مسیر این فایل هیچ اجبار و محدودیتی وجود نداشته و شما می‌توانید از Directory دلخواه دیگری برای قرارگیری این فایل ها و سپس شناساندن کتابخانه مورد نظر به پلاگین استفاده بفرمایید.

۴. با ورود به تری دی استودیو مکس و باز نمودن بخش Itool Software ، Forest و انتخاب Library می‌توانید اقدام به شناساندن کتابخانه اضافه شده به آبجکت‌های آماده کنید، همچنین در پنجره باز شده می‌توانید با مراجعه به بخش Library Brows Option اقدام به حذف User Library و یا اضافه نمودن کتابخانه مورد نظر بفرمایید  ضمناً در صورت تغییر ندادن مسیر ذخیره سازی و نگه داری فایل‌های Library می‌توانید از طریق بخش Forest و انتخاب فولدرForest Pack Pro بر روی گزینه‌ی Use Path اقدام به شناساندن فایل‌های کتابخانه Forest نمایید.

با بستن و تایید این کادر در لیست کتابخانه Forest گزینه New Path اضافه می‌شود که با کلیک بر روی هر قسمت از این Library آبجکت‌ها بسته به نوع و Type برای شما لیست خواهند شد، همانطور که مشاهده می‌کنید در لیست مذکور به جز فولدرهای مربوط به Library تعدادی فولدر اضافی هم انتخاب میگردد که علت آن نیز انتخاب فولدر بالا دستی و اضافه نمودن آن به پلاگین فارست است، برای رفع این مشکل در صورتی که به شکل اتفاقی برای شما رخ داد، می‌توانید از قسمت مادیفای در کادر Library Brows Option اقدام به اصلاح مسیر فایل مورد نظر نمایید، همچنین شما می‌توانید عبارت مربوط به Library بارگذاری شده را نیز از قسمت مادیفای تغییر دهید.

توجه داشته باشد که تنها نصب Library کافی نبوده و نیاز خواهید داشت تا فولدر حاوی Textureهای استفاده در آبجکت‌های آماده را که با عنوان Map دسته بندی گردیده به پلاگین Forest معرفی نمایید.

به منظور شناسایی این فولدر به نرم افزار می‌توانید از منوی Customize و گزینه‌ی Configure User Paths اقدام به انتخاب گزینه‌ی External File کرده و با استفاده از گزینه‌ی Add Folder مسیر هدف را پیدا نمایید و به کمک گزینه‌ی Use Path آن را به نرم افزار معرفی بفرمایید.

دقت داشته باشید که کتابخانه‌های متفاوتی وجود دارد و این Library مطعلق به Forrest و شرکت سازنده می‌باشد، اما بسیاری از کمپانی‌های شخص ثالث برای این پلاگین آبجکت سه بعدی آماده سازی کرده‌اند، البته که خود کمپانی Itool نسبت به تری دی مکس به عنوان یک شرکت شخص ثالث به شمار می‌آید.

برای اضافه نمودن آبجکت‌های آماده به Library، پس از دانلود می‌بایست با استفاده از مسیری که خدمت شما عارض شدیم مجدداً به بخش Preferences مراجعه نموده و اقدام به اضافه نمودن فولدر Forest Pack Mesh V-ray کنید، از آنجایی که قصد داریم در این آموزش نحوه رندر گیری این آبجکت‌ها را به کمک وی ری بیاموزیم انتخاب عاقلانه‌ تر استفاده از Mesh V-rayها می‌باشد.

به طور مثال در فایل مربوط به شرکت Max Tree فایل‌های Mesh و آبجکت‌های آماده برای انواع مختلف Engine Render ارائه گردیده است.

در این بخش هم بعد از انتخاب Folder مقصد و کلیک بر روی گزینه‌ی Use Path کتابخانه مورد نظر به پلاگین Forest افزوده خواهد شد، حالا برای شناسایی فولدر حاوی Textureهای به کار گرفته شده در آبجکت‌های آماده به سراغ Configure User Paths در بخش Customize رفته و با استفاده از گزینه‌های External File و سپس انتخاب Add اقدام به پیدا کردن فایل های Map ارائه شده به همراه فایل آبجکت‌های آماده نمایید.

برای نمونه می‌توانید هر کدام از این آبجکت‌هایی که حالا به کتابخانه Forest اضافه شده اند را انتخاب و در محیط تری دی استودیو مکس اضافه نمایید.

مسیرهای گوناگونی برای دسترسی به Library پلاگین Forest پیش روی شما خواهد بود.

۱. راه عادی و عامیانه دسترسی به کتابخانه Forest، انتخاب گزینه‌ی Select در داخل Creation Panel و Load شدن آبجکت‌های Forest است.

۲. شیوه دیگر دسترسی به آبجکت‌های Forest مراجعه به پنل مادیفای و انتخاب عبارت Library پس از نصب Forest می‌باشد.

در کادر Library مطابق با تمامی بخش‌های مدیریتی و یا به بیانی بهتر کادرهای Browser کنترلرهایی جهت اعمال مدیریت و تغییرات در بخش Toolbar در اختیار شما خواهد بود، از انواع این گزینه‌ها می‌توان به نمونه‌هایی مانند Last Folder که شبیه Back در ویندوز عمل خواهد کرد و یا به طور مثال گزینه‌ی Up که امکان دسترسی به Folder بالا دستی را به کاربر خواهد داد اشاره نمود، همچنین در این کادر گزینه‌ی Refresh Thumbnail را در اختیار داریم که می‌توان با استفاده از آن Thumbnailها را به روز رسانی نموده و یا در زمانی که برخی از thumbnailها به خوبی بارگذاری نمی‌گردند به کمک همین گزینه آن‌ها را به روزسازی نمود.

ابزار دیگری که در این کادر در اختیار خواهید داشت Change Display Order است که تغییر دهنده نحوه چینش و چیدمان درون لیست آبجکت‌های سه بعدی می‌باشد، به طوری که می‌توانید به سادگی معین نمایید، چینش گزینه‌ها از ابتدا صورت بگیرد و یا انتها.

در کنار گزینه‌های معرفی شده امکان تغییر زبان نیز وجود خواهد داشت که با حالاتی مانند Lattin و English می‌توانید نام نویسی هر آبجکت را مشخص نمایید، همچنین امکان Resize نمودن Thumbnail نیز در کنار آپشن‌های معرفی شده برای شما فراهم شده است، در رابطه با آپشن‌های دیگری که در کادر Change Preferences به نمایش درآمده در ادامه توضیحاتی ارائه خواهد شد.

همچنین قسمت Filter در این بخش مانند تمامی کادرهای Browser دیگر که در تری دی مکس موجود می‌باشد امکان مدیریت بر نمایش انواع مختلف فایل‌ها و آبجکت‌ها را به شما خواهد داد.

همچنین با استفاده از گزینه‌ی منو و انتخاب بخش New می‌توانید یک فولدر جدید ایجاد بفرمایید، گزینه‌های دیگری نیز به چشم می‌خورند که با عناوین Delete و Rename توابع معروف و پر تکراری که در ویندوزپیش از این با آن ها سر و کار داشته‌اید را برای شما به اجرا در خواهند آورد.

برای معرفی آپشن بعدی نیز می‌توان به گزینه View و دستور Refresh اشاره نمود که در مورد این دو گزینه نیز گفت و گویی انجام شد.

گزینه های Zoom In و Zoom Out نیز مشاهده می‌شوند و کنار آن‌ها بخش About را در اختیار داریم.

در ادامه، با کلیک بر روی تصاویر هر کدام از آبجکت های به نمایش در آمده میتوانید Right Click منو مخصوصی را در اختیار بگیرید، از امکانات موجود در این منوی کلیک راست می‌توان به گزینه‌ی Properties که البته درون لیست نیز آن را مشاهده می‌نمایید اشاره نمود، از طریق این بخش می‌توان نام متداول، نام تخصصی و گروه و یا حتی توضیحاتی در رابطه با آبجکت مورد نظر و یا مسیر دسترسی به فایل Max آبجکت مورد نظر را در اختیار گرفت.

به این نکته دقت داشته باشید که تمامی فایل‌هایی که Forest از آن‌ها استفاده می‌کند تعدادی Max File هستند که در فضای ذخیره سازی شما نگه داری می‌شوند در حقیقت مسیر بایگانی Libraryهای اضافه شده به Forest همین مسیر دسترسی به Max Fileها می‌باشد و زمانی که اقدام به انتخاب یک از Libraryها می‌کنید آبجکت و پروژه‌ی مورد نظر در داخل Scene  به صورت Merge شده وارد می‌شوند، به طور دقیق تر کتابخانه‌ی Forest تعدادی آبجکت آماده و از قبل تنظیم شده با متریال هستند که با انتخاب شدن از لیست Browser در داخل کتابخانه آن را انتخاب می‌کنیم تا به داخل پروژه Merge شوند.

به یاد داشته باشید که تمامی آبجکت‌های آماده Merge شده درون Forest از کتابخانه متریال و Textureهای مخصوصی استفاده می‌کنند که متعلق به هر کدام از این آبجکت ها می‌باشد، همچنین در صورت نیاز به رندر گیری از Objectها به همراه متریال و Texture نیاز داریم که حتماً Library متریال و Texture آبجکت‌های مورد نظر نیز Load شوند.

در جلسات آتی در رابطه با نوع تکثیر آبجکت‌ها و رفتار Forest نیز گفت و گویی را خواهیم داشت.


16 دیدگاه‌ها

  1. سلام استاد
    ببخشید یک پیامی برای من میاد وقتی میخوام از فارست استفاده کنم که بالاش نوشته Error Loading Login DLL این برای چی هستش؟
    خیلی ممنون میشم راهنمایی کنید

  2. سلام ببخشید این کتابخانه ها برای نگه داری انواع آبجکت های آماده به صورت در دسترس هست درسته و یا اینکه کاربرد دیگری داره؟

    • با سلام و احترام
      Library در فارست به منظور آماده نگه داشتن انواع آبجکت های آماده به همراه متریال آن ها در یک فضای درون برنامه ای به جای محیط فایل و فولدر بندی ویندوز مورد استفاده میباشد
      با تشکر مرکز ملی کامپیوتر گرافیک ایران

    • با سلام و احترام
      در حال حاضر تصمیمی در جهت برگزاری کلاس آموزشی برای این پلاگین گرفته نشده
      اما به محض قطعی شدن تصمیم مدیریت آموزشگاه بر برقراری کلاس های حضوری پلاگین فارست این موضوع به اطلاع شما دوستان و همراهن همیشگی خواهد رسید
      با تشکر مرکز ملی کامپیوتر کرافیک ایران

    • با سلام و احترام
      با تکمیل آموزش ها شما میتونید آماده سازی تمامی انواع مناظر و مدلسازی ها رو توی فارست پیاده سازی و اجرا کنید و در حالی که دارای کمترین حجم و بیشترین میزان Geometry در صورت لزوم باشند اون ها رو برای رندرگیری آماده کنید
      با تشکر مرکز ملی کامپیوتر گرافیک ایران

  3. ببخشید من این پلاگین رو اشتباهی نسخه پایینترش رو دانلود کردم حالا میخوامببینم برای حذفش از Control Panel میشه اقدام کرد؟

  4. سلام عرض میکنم خدمت شما
    میخواستم بدونم تعداد Library بیشتری رو برای فارست از کجا میتونم دانلود کنم؟

    • با سلام و احترام
      خیر برای استفاده از پلاگین فارست نیاز به یادگیری پلاگین دیگری نخواهید داشت
      اما در مقوله رندر گیری بهتر است به پلاگین وی ری به صورت حرفه ای مسلط شوید
      با تشکر مرکز ملی کامپیوتر گرافیک ایران

  5. سلام و عرض ادب خدمت گروه فوق العاده مرکز کامپیوتر گرافیک ایران.
    من بابت آموزش های فوق العادتون ازتون تشکر میکنم و ممنونم که آموزش هاتون خیلی حرفه ای و آکادمیکه و همین مسئله شما رو از همه آموزشکاهها متمایز میکنه.

    • با سلام و احترام
      ما هم در تیم پشتیبانی و آموزشی مرکز ملی کامپیوتر گرافیک ایران از شما تشکر میکنیم بخاطر پیامتون و ممنونیم که انرژی میدین بهمون
      با آرزوی سلامتی و موفقیت برای شما دوست ارزشمند و هنرجوی کوشا

برای ارسال نظر و یا پاسخ به نظرات دیگران لطفا در سایت ثبت‌نام نمایید و یا در صورت عضویت ابتدا از بخش ورود لاگین فرمایید.

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید