این ویدئو رایگان می‌باشد و بدون پرداخت هزینه تنها با ساخت یک عضویت در سایت برای شما فعال خواهد شد!!

برای عضویت و دسترسی به این ویدئو و سایر فیلم های آموزشی رایگان، کافیست که در وب سایت ما ثبت نام نمایید. در صورت بروز هر گونه مشکل حین ورود به سایت با شماره ۰۲۱۴۴۶۱۸۵۰۱ تماس حاصل نمایید.

چگونگی استفاده از Forest Library

همانطور که در ابتدا نیز عنوان شد، به مجرد نصب Forest یک Toolbar به نمایش در خواهد آمد که در داخل آن چهار آیتم در اختیار شماست، آیتم نخست در این Toolbar گزینه‌ی Forest Pack Pro می‌باشد و آیتم بعدی گزینه‌ی Forest Lod را فعال خواهد کرد که به معنای Level Of Detail می‌باشد و امکان تعیین یک تراکم Progressive و یا تدریجی را ارائه می‌دهد. شما میتوانید به کمک این گزینه از میزان تراکم چهار ضلعی‌ها و جزئیات خلق شده کم کنید، این آپشن در Sceneهایی که دارای دید باز و دوردست هستند بسیار کاربردی بوده و محاسبات تحمیلی به سیستم را تا حد زیادی Optimize می‌نمایند، همین رفتار در پلاگین Forest به شما امکان تجربه‌ی احجام بسیار زیاد و رندر سبک‌ تر را در یک منظره با دید دوردست خواهد داد.

 گزینه‌ی Forest Pro که در این بخش مشاهده می‌شود امکان دسترسی به ابزارها و امکاناتی را در داخل Forest به شما خواهد داد در اصل Plugin Scattering به این موضوع گفته می‌شود که امکان کم و یا زیاد شدن Scatter انجام شده را به صورت Progressive در اختیار کاربر می‌گذارد.

گزینه‌ی دیگری با عنوان Utility یک ابزار در داخل پلاگین Forest می‌باشد، که به صورت مفصل تر و مبسوط تر در خصوص آن گپ و گفت خواهیم داشت.

همچنین ابزار دیگری با عنوان Forest Lister امکان انتخاب کردن انواع آبجکت‌های مربوط به پلاگین Forest را به صورت Select By Name می‌دهد، این گزینه همچنیثن امکان انتخاب تمامی آبجکت‌ها و اشیاء که از داخل پلاگین Forest به Scene اضافه شده‌اند را فراهم می‌نماید، در ادامه به صورت مفصل تر پیرامون سلسله آپشن‌های موجود در کادر Select From Scene مباحثی خدمت شما دوستان عزیز ارائه خواهد شد.

در Forest دو روش برای معرفی آبجکت‌ها وجود دارد که در حال حاضر قصد بررسی و معرفی آن ها را برای شما داریم.

۱. یک راه برای اضافه کردن آبجکت به Forest استفاده از کتابخانه است که در این حالت آبجکت‌ها به شکل Merge شده وارد Scene می‌شوند، و علت مکث چند ثانیه‌ای نرم افزار در ابتدای Add شدن آبجکت‌ها دقیقاً بخاطر Merge شدن آن هاست.

شیء Source و منبع آبجکت Merge شده در کجا قرار دارد؟

سوال بالا بیانگر نیاز وجود Source در صحنه برای ایجاد کپی Instance است.

 با انتخاب Library و گزینش یکی از آبجکت‌ها فایل اصلی و منبع در متن نرم افزار پنهان خواهد شد که برای یافتن آن می‌توانید به قسمت Layers مراجعه نمایید. در ابتدای استفاده از Forest یک لایه با عنوان Forest Template ایجاد می‌گردد که اشیاء منبع آبجکت‌های استفاده شده در داخل Scene در داخل این لایه ذخیره سازی شده اند، این اشیاء در لایه ی مذکور دارای دو خاصیت Freeze و Hide می‌باشند. با استفاده از گزینه های موجود در بخش لایه ها می‌توانید آبجکت های وارد شده را از حالت Hide  و Freeze بودن خارج سازید.

 با فعالسازی حالت نمایش این آبجکت ها به صورت ابر نقاط دیده خواهند شد، اما شما می‌توانید آن ها را به شکل مش نیز به نمایش در آورید، استفاده از حالت نمایشی مش برای تعداد انگشت شماری از اشیاء مشکل ساز نیست، اما اگر این تعداد بیشتر باشد تصمیم عقلایی این است که از حالت ابر نفاط استفاده گردد، چراکه در غیر اینصورت حجم بالای محاسبات وارد شده به کارت گرافیک و هسته پردازنده مرکزی استفاده از نرم افزار را دشوار و نا ممکن میسازد.

از طریق امکاناتی که در بخش Utilities وجود دارد می‌توان یک آبجکت مدلسازی شده را به لایه ی Instance منتقل نمود، همچنین با بهره گیری از این ابزارها می‌توانید به راحتی از آبجکت موجود در لایه Forest کپی تهیه نمایید و آن را در لایه‌ی مستقلی در اختیار بگیرید.

در مواقعی که نیاز است فایل و یا آبجکت مورد نظر را در اختیار فرد دیگری برای ایجاد ویرایش و یا تغییر قراردهید می‌توانید از این ابزارها استفاده کنید، علت این موضوع جلوگیری از Miss شدن آبجکت، نزد افراد دیگر به دلیل نداشتن پلاگین Forest می‌باشد. برای آزاد سازی آبجکت مورد نظر آن را از حالت Freeze خارج نموده و با برداشتن گزینه‌ی Display Az Box در قسمت Object Properties اقدام به خارج کردن شیء مورد نظر از تغییرات ایجاد شده توسط Forest نمایید.

استفاده از نمونه خود ساخته در Forest

مدل‌های دیگری نیز برای تکثیر وجود دارد، مانند استفاده از نمونه ای که خلق کرده‌ایم، برای استفاده از آبجکت خلق شده در Forest می‌بایست بعد از خلق شیء Forest را ایجاد کرده و اینبار به جای شیء Source که در لایه بندی Forest وجود داشت شیء مورد نظر را Pick کنید تا به صورت خودکارScatter شود.

۱. در داخل Library به ویژه کتابخانه پیشفرض از چهار دسته بندی استفاده می‌گردد، دسته‌ی ابتدایی دسته‌ی دو بعدی‌ها نام دارد، که در آن تصاویر تخت دور بری شده توسط آلفا موجود می‌باشد و البته در دوره وی ری پیرامون این مبحث به صورت کامل توضیحات ارائه شده. این تصاویر به دلیل تخت بودن و عدم رعایت پرسپکتیو در شمایل و عدم ایجاد سایه‌های واقعی دارای اثرات سازنده‌ای در پروژه‌ها نیستند، عموماً از این نوع دسته بندی‌ها برای پر نمودن قسمت‌های کور و مناطقی که از نظر کیفیت و پرسپکتیو دارای ارزش در پروژه نیستند استفاده می‌گردد

در واقع تصویری که در دسته دو بعدی مشاهده می‌شود Slide تحت تاثیر Cutoff قرار گرفته می‌باشد و در صورتی که آن ها را بررسی کنید خواهید دید که تصویریست که بر روی یک Plane قرار گرفته و دور بری شده. نکته‌ی شایان توجه این است که از طریق گزینه‌ی Plane Plate می‌توان اقدام به افزایش Planeها متقاطع نمود.

۲. دسته بندی بعدی که در گروه آبجکت های آماده به صورت پیشفرض یافت می‌شود به صورت سه بعدی در Scene به نمایش در خواهند آمد، که شامل گل‌ها درختان و سنگ‌های متفاوت جهت استفاده در پروژه با متریال از قبل آماده و پیش بینی شده‌اند.

۳. گروه دیگری از آبجکت‌ها با عنوان Free Models وجود دارد که باید دقت داشته باشید تنها همین تعدادی که در ابتدا مشاهده می‌کنید Free هستند. در این دسته نیز HQ Plans همانطور مشخص شده است متعلق به کمپانی شخص ثالث ۳d Mentor بوده که بخشی از آبجکت‌های آماده را برای استفاده در اختیار کاربران قرار داده. همینطور انواع برگ‌ها چمن‌ها سبزه‌ها و مدل‌های گوناگون و پرمصرف نیز در اختیار کاربران قرار گرفته است.

همچنین در این قسمت برای ایجاد مدل‌هایی شبیه به فرش مو و پشم نیز Presetها و آبجکت‌های آماده‌ای قرار گرفته که به سادگی قابل استفاده می‌باشد. در این قسمت با کلیک بر روی هر بخش شما امکان مشاهده Thumb Nail و یا Distribute هر آبجکت را خواهید داشت.

دقت داشته باشید که تمامی این آبجکت‌ها به همراه دو نمونه از کیفیت در اختیار شما قرار گرفته‌اند که یکی با عنوان Large و دیگری Detail نام دارد که به ترتیب از کیفیت پایین و کیفیت بالا برخوردار هستند.فرم Detail هر آبجکت برای زمانی که نیاز داریم بر روی ناحیه Scatter شده آبجکت مورد نظر زوم کنیم مفید خواهد بود و به همین ترتیب استفاده از این دو نوع حالت نمایشی اشیاء در چابکی و یا کند شدن Viewport بسیار تاثیر گذار بوده و نیازمند دقت بیشتر در انتخاب می‌باشد.

توصیه میشود که ابتدا محل استقرار دوربین را تصور نمایید و سپس نسبت به دوری و یا نزدیکی دوربین از آبجکت‌های مورد نظر اقدام به تعیین میزان کیفیت شیء و Scatterهای آن نمایید.

از این به بعد از هر کتابخانه‌ی دیگری که در این پلاگین استفاده کنید در Library برای شما به نمایش در خواهد آمد.

در ادامه از انواع گروه آبجکت‌های تولید شده توسط انواع شرکت‌ها استفاده خواهد شد.

از دو بعدی ها چگونه استفاده کنیم؟

همانطور که به خاطر دارید گروهی با عنوان دو بعدی وجود دارد، داخل تصویر مشاهده خواهید کرد که این گروه از اشیاء برای استفاده در Scene نیاز دارند تا همیشه زاویه مناسبی را در مقابل دوربین داشته باشند و اگر به طور مثال از عطف به آن ها نگاه کنید خواهید دید که این آبجکت‌ها به صورت تخت بوده و عملاً از دامنه دید خارج می‌گردند. برای دیدن این آبجکت‌ها به دلیل قرار گیری Pattern آن‌ها در Plane بهترین زاویه، زاویه‌ی عمود بر سطح Plane این اشیاء است 

اما این Plane به صورت زاتی قابلیت تغییر زاویه Pattern قرار گرفته بر روی خودش را ندارد مگر اینکه با استفاده از تنظیمات Forest و از طریق قسمت Camera به گونه‌ای این آبجکت را مقید به چرخش به همراه دوربین کنیم.

بعد از Pick نمودن Plane و Camera مورد نظر در قسمت Look At با تغییر وضعیت دوربین، این Plane نیز مطابق چرخش دوربین Rotate شده و همیشه رو به روی Camera قرار می‌گیرد، اما گزینه‌ی Look At فقط برای Set شدن Planeها نیست و می‌توان از آن برای آبجکت‌های سه بعدی نیز استفاده نمود به طور مثال استفاده از این گزینه می‌تواند آبجکت‌های سه بعدی را به گونه‌ای در زاویه دید دوربین قراردهد که همیشه بهترین زاویه دید را در نمای دوربین داشته باشند.

4 دیدگاه‌ها

    • با سلام و احترام
      خیر این Libraryها نتنها باعث کندی در استفاده از نرم افزار تری دی مکس نخواهند شد بلکه با اسان تر کردن دسترسی شما به انواع آبجکت های آماده مورد نیاز روند تولید و اجرای پروژه را برایتان ساده و روان تر میکنند
      با تشکر مرکز ملی کامپیوتر گرافیک ایران

  1. سلام استاد
    من پارتیکل هایی رو از توی تری دی مکس سیو کردم حالا میخوام دست و پا شکسته توی فارست بیارم Animate کنم اونا رو اما اصلاً جواب نمیده باید کار خاصی بکنم؟
    در آموزش های آینده میگین؟

    • با سلام و احترام
      برای Animate شدن هر آبجکت در فارست باید ابتدا و قبل از ورود اون به فارست Animate مورد نظر رو بهش اختصاص بدین
      بله تمامی مباحث مربوط به Animate پذیری فارست هم براتون توضیح و آموزش داده شده
      با تشکر مرکز ملی کامپیوتر گرافیک ایران

برای ارسال نظر و یا پاسخ به نظرات دیگران لطفا در سایت ثبت‌نام نمایید و یا در صورت عضویت ابتدا از بخش ورود لاگین فرمایید.

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید